RANCIERE JACQUES
Ο ΜΕΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΙΣΘΗΤΟΥ
ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Εκδότης: ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ Κωδ. Πολιτείας: 1300-0178
Πέρα από τις διαμάχες σχετικά με την κρίση της τέχνης ή το θάνατο της εικόνας που αναπαράγουν την ατέρμονη σκηνή του "τέλους της ουτοπίας", το κείμενο αυτό θέτει μερικούς από τους όρους κατανόησης του δεσμού που συνδέει την αισθητική με την πολιτική. Προτείνει, προς τον σκοπό αυτό, να επανέλθουμε στην αρχική εγγραφή των καλλιτεχνικών πρακτικών στον καταμερισμό των χρόνων και των χώρων, του ορατού και του μη ορατού, του λόγου και του θορύβου, που ορίζει ταυτόχρονα τον τόπο και το διακύβευμα της πολιτικής. Μπορούμε τότε να διακρίνουμε τα ιστ... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
ΤΟ ΠΕΠΡΩΜΕΝΟ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ
Εκδότης: ΣΤΕΡΕΩΜΑ Α.Ε. / ΣΙΟΛΑ - ΑΛΕΞΙΟΥ Κωδ. Πολιτείας: 9012-0052
"Ο τίτλος μου θα μπορούσε να δημιουργήσει την προσδοκία μιας νέας οδύσσειας της εικόνας, μιας διαδρομής από τη δόξα του ξημερώματος των τοιχογραφιών του Λασκώ στο σύγχρονο λυκόφως μιας πραγματικότητας καταβροχθισμένης από τη μιντιακή εικόνα και μιας τέχνης αφιερωμένης στα μόνιτορ και στις συνθετικές εικόνες. Ωστόσο, η πρόθεσή μου είναι τελείως διαφορετική. Εξετάζοντας πώς μια ορισμένη ιδέα του πεπρωμένου και μια ορισμένη ιδέα της εικόνας συνδέονται σε αυτούς τους αποκαλυπτικούς λόγους που φέρουν το κλίμα της σημερινής εποχής, θα ήθελα να θ... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
(P/B) PROLETARIAN NIGHTS
THE WORKERS' DREAM IN NINETEENTH-CENTURY FRANCE
Εκδότης: VERSO BOOKS Κωδ. Πολιτείας: 0627-0356
Proletarian Nights, previously published in English as Nights of Labor and one of Ranciere's most important works, dramatically reinterprets the Revolution of 1830, contending that workers were not rebelling against specific hardships and conditions but against the unyielding predetermination of their lives. Through a study of worker-run newspapers, letters, journals, and worker-poetry, Ranciere reveals the contradictory and conflicting stories that challenge the coherence of these statements celebrating labor. This updated edition include... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
Ο ΧΕΙΡΑΦΕΤΗΜΕΝΟΣ ΘΕΑΤΗΣ
Εκδότης: ΕΚΚΡΕΜΕΣ Κωδ. Πολιτείας: 1360-0118
Η χειραφέτηση ξεκινά όταν αμφισβητήσουμε την αντίθεση ανάμεσα στη θέαση και τη δράση, όταν κατανοήσουμε ότι τα προφανή δεδομένα που δομούν έτσι τις σχέσεις ανάμεσα στον λόγο, την παρατήρηση και την πράξη ανήκουν τα ίδια στη δομή της κυριαρχίας και της υποταγής. Ξεκινά όταν κατανοήσουμε ότι και η θέαση είναι μια δράση που επιβεβαιώνει ή μετασχηματίζει την κατανομή των θέσεων. Ο θεατής δρα και αυτός, όπως ο μαθητής ή ο επιστήμονας. Παρατηρεί, επιλέγει, συγκρίνει, ερμηνεύει. Συνδέει αυτό που βλέπει με πολλά άλλα πράγματα που έχει δει σε άλλες... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
(P/B) THE POLITICS OF AESTHETICS
Εκδότης: BLOOMSBURY ACADEMIC Κωδ. Πολιτείας: 5400-0003
The Politics of Aesthetics rethinks the relationship between art and politics, reclaiming "aesthetics" from the narrow confines it is often reduced to. Jacques Ranciere reveals its intrinsic link to politics by analysing what they both have in common: the delimitation of the visible and the invisible, the audible and the inaudible, the thinkable and the unthinkable, the possible and the impossible. Presented as a set of inter-linked interviews, The Politics of Aesthetics provides the most comprehensive introduction to Ranciere's work to da... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
ΔΥΣΦΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ
Εκδότης: ΕΚΚΡΕΜΕΣ Κωδ. Πολιτείας: 1360-0130
[...] Αλλά η "αυτονομία" της τέχνης δεν είναι πια η σκηνή μιας αντίφασης η οποία καταθέτει μαρτυρία για μια αλλοτρίωση που πρέπει να εξαλειφθεί. Εκείνο που παράγει ο καλλιτέχνης δεν είναι πια το παιχνίδι μιας αντίφασης. Είναι η εγγραφή ενός σοκ. Αυτό που παρουσιάζει το σοκ εξακολουθεί να είναι μια αλλοτρίωση, όμως μια αλλοτρίωση ανυπέρβλητη. Ο double bind δεν ανήκει πια στο έργο. Είναι το σημάδι μιας συνθήκης, της συνθήκης του όντος που είναι υποταγμένο στην αισθητή συνθήκη: είτε υποταγή στο αισθητό που μας ασκεί βία είτε απουσία αισθητού,... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
ΤΟ ΜΙΣΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ΧΕΙΡΑΦΕΤΗΣΗ
Εκδότης: ΠΕΔΙΟ Κωδ. Πολιτείας: 8370-0022
Χθες ακόμη, ο επίσημος λόγος αντιπαρέθετε τις αρετές της δημοκρατίας στη φρίκη του ολοκληρωτισμού, ενώ οι επαναστάτες αποδοκίμαζαν τις επιφάσεις της εν ονόματι μιας πραγματικής δημοκρατίας που επρόκειτο να έρθει. Η εποχή αυτή έχει πλέον παρέλθει. Ενώ ορισμένες κυβερνήσεις επιδίδονται στην εξαγωγή της δημοκρατίας με την ισχύ των όπλων, η ιντελιγκέντσιά μας δεν σταματά να ανιχνεύει, σε όλες τις όψεις της δημόσιας και της ιδιωτικής ζωής, τα μοιραία συμπτώματα του "δημοκρατικού ατομικισμού" και τη λαίλαπα του εξισωτισμού που καταστρέφουν τις σ... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
(P/B) THE EDGES OF FICTION
Εκδότης: POLITY Κωδ. Πολιτείας: 3482-0541
What distinguishes fiction from ordinary experience is not a lack of reality but a surfeit of rationality - this was the thesis of Aristotle's Poetics. The rationality of fiction is that appearances are inverted. Fiction overturns the ordinary course of events that occur one after the other, aiming to show how the unexpected arises, happiness transforms into unhappiness and ignorance into knowledge. In the modern age, argues Ranci?re, this fictional rationality was developed in new ways. The social sciences extended the model of causal lin... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
(H/B) THE EMANCIPATED SPECTATOR
Εκδότης: VERSO BOOKS Κωδ. Πολιτείας: 0627-0194
The foremost philosopher of art argues for a new politics of looking. The theorists of art and film commonly depict the modern audience as aesthetically and politically passive. In response, both artists and thinkers have sought to transform the spectator into an active agent and the spectacle into a communal performance. In this follow-up to the acclaimed The Future of the Image, Ranciere takes a radically different approach to this attempted emancipation. First asking exactly what we mean by political art or the politics of art, he goe... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
(H/B) MODERN TIMES
TEMPORALITY IN ART AND POLITICS
Εκδότης: VERSO BOOKS Κωδ. Πολιτείας: 0627-0774
The critique of modernist ideology from France's leading radical theorist Time is more than a line drawn from the past to the future. It is a form of life, marked by the ancient hierarchy between those who have time and those who do not. This hierarchy still governs a present which clings to the fable of historical necessity and its experts. In opposition to this, Jacques Ranciere shows how the break with the hierarchical conception of time implies a completely different idea of the modern. He sees the fulfilment of this in two arts of mov... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
(P/B) FUTURE OF THE IMAGE
Εκδότης: VERSO BOOKS Κωδ. Πολιτείας: 0627-0169
A leading philosopher presents a radical manifesto for the future of art and film. In The Future of the Image, Jacques Ranciere develops a fascinating new concept of the image in contemporary art, showing how art and politics have always been intrinsically intertwined. He argues that there is a stark political choice in art: it can either reinforce a radical democracy or create a new reactionary mysticism. For Ranciere there is never a pure art: the aesthetic revolution must always embrace egalitarian ideals. (From the publisher)... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
Ο ΑΔΑΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ
ΠΕΝΤΕ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΧΕΙΡΑΦΕΤΗΣΗΣ
Εκδότης: ΝΗΣΟΣ Κωδ. Πολιτείας: 3005-0115 Το 1818, ο Ζοζέφ Ζακοτό, ένας εξόριστος Γάλλος δάσκαλος στο Πανεπιστήμιο της Λουβέν, ανακάλυψε μια αντισυμβατική μέθοδο διδασκαλίας που έσπειρε τον πανικό στη μορφωμένη Ευρώπη. Μη γνωρίζοντας φλαμανδικά, ο Ζακοτό κατάφερε να διδάξει στα γαλλικά Φλαμανδούς μαθητές που δεν γνώριζαν γαλλικά. Η γνώση, συμπέρανε ο Ζακοτό, δεν είναι απαραίτητη στη διδασκαλία, ούτε η εξήγηση απαραίτητη στη μάθηση. Τα αποτελέσματα αυτού του ασυνήθιστου πειράματος παιδαγωγικής τον οδήγησαν στη διαπίστωση ότι όλοι οι άνθρωποι είναι εξίσου νοήμονες. Βασισμένος σε αυτ... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
(P/B) STAGING THE PEOPLE
THE PROLETARIAN AND HIS DOUBLE
Εκδότης: VERSO BOOKS Κωδ. Πολιτείας: 0627-0223
These essays from the 1970s mark the inception of the distinctive project that Jacques Ranciere has pursued across forty years, with four interwoven themes: the study of working-class identity, of its philosophical interpretation, of "heretical" knowledge and of the relationship between work and leisure. (From the publisher)... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
(P/B) DISSENSUS
ON POLITICS AND AESTHETICS
Εκδότης: BLOOMSBURY ACADEMIC Κωδ. Πολιτείας: 5400-0051
Dissensus: On Politics and Aesthetics brings together some of Jacques Ranciere's most recent writings on art and politics to show the critical potential of two of his most important concepts: the aesthetics of politics and the politics of aesthetics. In this fascinating collection, Ranciere engages in a radical critique of some of his major contemporaries on questions of art and politics: Gilles Deleuze, Antonio Negri, Giorgio Agamben, Alain Badiou and Jacques Derrida. The essays show how Ranciere's ideas can be used to analyse contemporar... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
(P/B) AESTHETICS AND ITS DISCONTENTS
Εκδότης: POLITY Κωδ. Πολιτείας: 3482-0414
Only yesterday aesthetics stood accused of concealing cultural games of social distinction. Now it is considered a parasitic discourse from which artistic practices must be freed. But aesthetics is not a discourse. It is an historical regime of the identification of art. This regime is paradoxical, because it founds the autonomy of art only at the price of suppressing the boundaries separating its practices and its objects from those of everyday life and of making free aesthetic play into the promise of a new revolution. Aesthetics is not ... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
(P/B) READING CAPITAL
THE COMPLETE EDITION
Εκδότης: VERSO BOOKS Κωδ. Πολιτείας: 0627-0574
Reading Capital: The Complete Edition by Louis Althusser, Etienne Balibar, Roger Establet, Pierre Macherey, and Jacques Ranciere Translated by Ben Brewster and David Fernbach . A classic work of Marxist analysis, available unabridged for the first time. Originally published in 1965, Reading Capital is a landmark of French thought and radical theory, reconstructing Western Marxism from its foundations. Louis Althusser, the French Marxist philosopher, maintained that Marx's project could only be revived if its scientific and revolutionary no... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
(P/B) AISTHESIS
SCENES FROM THE AESTHETIC REGIME OF ART
Εκδότης: VERSO BOOKS Κωδ. Πολιτείας: 0627-0698
Explosive novel of Italy's revolutionary 1969 by leading Italian novelist It was 1969, and temperatures were rising across the factories of the north as workers demanded better pay and conditions. Soon, discontent would erupt in what became known as Italy's "Hot Autumn." A young worker from the impoverished south arrives at Fiat's Mirafiori factory in Turin, where his darker complexion begins to fade from the fourteen-hour workdays in sweltering industrial heat. He is frequently late for work, and sells his blood when money runs low. He fa... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
ΕΝΑΣ ΚΑΦΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΖΑΚ ΡΑΝΣΙΕΡ
ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ
Εκδότης: ΒΑΒΥΛΩΝΙΑ Κωδ. Πολιτείας: 5283-0002 Μια συζήτηση του Ζακ Ρανσιέρ με τους Γιάννη Κτενά, Αλέξανδρο Σχισμένο, Γιάβορ Ταρίνσκι, Νίκο Ιωάννου, Νίκο Κατσιαούνη και Ιωάννα Μαραβελίδη από τη συντακτική ομάδα της Βαβυλωνίας κατά τη διάρκεια του B-Fest 6 (26-28 Μαΐου 2017).... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
(P/B) THE INTERVALS OF CINEMA
Εκδότης: VERSO BOOKS Κωδ. Πολιτείας: 0627-0476
Cinema, like language, can be said to exist as a system of differences. In his latest book, acclaimed philosopher Jacques Ranciere looks at cinematic art in comparison to its corollary forms in literature and theatre. From literature, he argues, cinema takes its narrative conventions, while at the same time effacing literature's images and philosophy; and film rejects theatre, while also fulfilling theatre's dream. Built on these contradictions, the cinema is the real, material space in which one is moved by the spectacle of shadows. Thus,... Διαβάστε περισσότερα... |
||||||
(P/B) BELA TARR, THE TIME AFTER
Εκδότης: UNIVOCAL Κωδ. Πολιτείας: 4623-0000
From Almanac of Fall (1984) to The Turin Horse (2011), renowned Hungarian filmmaker Bela Tarr has followed the collapse of the communist promise. The time after is not the uniform and morose time of those who no longer believe in anything. It is the time when we are less interested in histories and their successes or failures than we are in the delicate fabric of time from which they are carved. It is the time of pure material events, against which belief will be measured for as long as life will sustain it. (From the publisher)... Διαβάστε περισσότερα... |